At finde den tabte tid

Gæsteanmelder Katrine Basbøll er en poetisk bogorm, der til daglig er klædt ud som erhvervsjurist. Med Morten Lindberg, alias Master Fatman, og Proust-ekspert Neal Conrad Ashley Thing som guider har hun fundet ind til det franske i sin sjæl og er kommet på sporet af den tabte tid. 

En søndag morgen i marts, før resten af verden var stået op, tændte jeg radioen og blev mødt af en fløjlsagtigt blød og varm stemme, der opfordrede mig til at slænge mig tilbage i min silkekimono, skænke mig et glas crémant og bare nyde. Imens ville min franske morgenradio sørge for at føre samtaler, hvor der var uendeligt højt til loftet, guide mig til kulturelle oplevelser, præsentere mig for skønne franske vine og oste, ringe til Paris og løfte min betragterevne ved at læse højt for mig af Marcel Proust.

Et øjeblik måtte jeg forvisse mig om, at jeg ikke stadig lå og sov og i denne tilstand fik virkeliggjort en drøm om det mest perfekte radioprogram, men nej… Den bløde stemme fortsatte med at forvisse mig om at dette virkelig var sandt. Stemmen tilhører Morten Lindberg også kendt som Master Fatman. Og mens jeg lyttede til dette skønne, uaktuelle, æstetiske univers af fransk, intellektuel sensualitet rystede jeg ugens praktiske gøremål af mig, fandt silkekimonoen frem, lidt fransk parfume og brugte de fem minutter ekstra på at varme mælken til en rigtig café au lait. Hensat i denne stemning af parisisk nydelse i stedet for grå søndag morgen med udsigt til mandagens endeløse opgaver var jeg mere end modtagelig for ideen om at bevæge mig på sporet af den tabte tid.

Til at guide lytteren ud i de indre landskaber havde Morten Lindberg inviteret ingen ringere end Neal Conrad Ashley Thing – den formentlig største Proust-ekspert, -forsker og -connoisseur i Danmarkshistorien. De to herrer har åbnet et af verdenslitteraturens største værker for en dedikeret lytterskare i snart to år. På sporet af den tabte tid består af 13 bind og er skrevet i et let flydende sprog, men hvor hver eneste sætning rummer så mange nuancer, at man aldrig bliver helt færdig med at fortabe sig i disse og at reflektere både umiddelbart over sine egne associationer, over sammenhængen med hele bogen, over Proust selv og over de mange nuancer af livet, det nære og det vidtløftige, der kan indfanges i få sætninger.

Neal Conrad Ashley Thing

En ganske almindelig regnfuld oktober-torsdag formiddag i et praktisk, funktionelt menighedsrådshus til en kirke i en odenseansk forstad sidder omkring 100 mennesker i den modne alder og småsnakker ved uprætentiøse institutionsborde. De hvide vægge og vedligeholdelsesvenlige linoleumsgulve matcher de tilstedeværendes praktiske valg af sko – og dog er der her og der et par små rebelske tegn på, at der findes andre værdier end det umiddelbart pragmatiske. En enkelt højhælet sølvsandal, et smykke over den fornuftige sweater, en lille gulddetalje på læsebrillen stikker ud. En stor lysestage fra kirken forsøger at sætte en mere højtidelig stemning i rummet, der med undtagelse af et par bibelske malerier og gamle landkort på væggene virker næsten sterilt i sin funktionalitet.

Ja, han behøver nok ingen præsentation …

Det kunne være tyve år siden at denne scene udspillede sig, men en hæklende dame kaster stjålne blikke mod sit applewatch, en anden spiller Wordfeud på sin telefon, mens der ventes, og samtalerne om de små nære ting afslører alligevel at vi befinder os i 2017. Det kunne være en orientering fra kommunen om nye busruter eller en energisk sundhedsorientering om vigtigheden af at cykle.

Men ikke i dag. I dag skal det ikke være aktuelt eller praktisk. Ej heller skal der være et mål eller noget målbart udbytte. Der skal være højt til loftet, der skal være plads til smil og tristhed, og vi skal finde en lille smule af den tabte tid – guidet af Den sprøde og den belæste, som invitationen har lovet os.

Lige der indfangedes den tabte tid. Lige der viste den sprøde og den belæste, hvad der kunne fylde 13 bind i en roman. Nemlig hvor stort og rigt livet er, hvis vi giver os tid til at betragte det rigtigt.

I halvanden time causerer Neal og Morten over Proust, trækker paralleller til dem selv og os alle sammen, krydrer med anekdoter, læser højt af udvalgte passager, beskriver hvordan programmet blev til og alt er stort og småt på samme tid. Neal løfter os op i de højere luftlag når han perspektiverer til Løgstrup og jazz og deler ud af sin enorme viden, og Morten bringer det nænsomt ned på jorden igen med sine maleriske gengivelser af store og små eventyr. Og selv om vi kommer vidt omkring, så hænger det hele sammen alligevel.

Men der, hvor Proust for alvor gør sit indtog, er det sidste kvarters tid, hvor Morten beder alle om at betragte deres sidemand i detaljer et par minutter, og Neal efterfølgende går rundt og indfanger de indtryk, folk har fået deraf. På en kold og grå efterårsformiddag blandt praktisk klædte danskere udtrykker én sin beundring af den kloge, smukke kvinde, han har fået tilladelse til at betragte et par minutter. En anden fandt et fællesskab med sin ukendte sidemand i nervøsiteten over at være usikker på opgaven. En tredje erklærede sin sidemand, der var en veninde gennem 60 år, sin dybe hengivenhed. Og en fjerde var kommet sin sidemand så nær, da den detalje hun havde observeret var de to ens vielsesringe, der afslørede, at sidemanden var enke.

Lige der indfangedes den tabte tid. Lige der viste den sprøde og den belæste, hvad der kunne fylde 13 bind i en roman. Nemlig hvor stort og rigt livet er, hvis vi giver os tid til at betragte det rigtigt.

Marcel Proust, På sporet af den tabte tid, er et must i et liv og kan fanges her

 

Morten Lindberg, alias Faster Fatmans program, Croque Monsieur, er en fornøjelse og kan høres her

One thought on “At finde den tabte tid

  1. Meget spændende personligheder:-)
    Min unge datter købte en kjole kreation af Master Fatman, sådan en velgørenheds kjole.
    Vi er meget til poesi og filosofi herhjemme:-)
    Og det med at være mere inde i kernen af sig selv.
    Ønsker et smukt efterår.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *