Kondenseret spøgelseshistorie

olga

Olga Ravns roman, Celestine, er historien om en splittet kvinde. Vokset op i en række sammenbragte familier, hvor hun gik og var ensom omgivet af en hær af hel-, halv og sted-familiemedlemmer bliver bogens fortæller som voksen, nyansat kostskolelærer besat af historien om Celestine. En ung adelsfrøken, som i middelalderen blev indemuret af sine forældre – vistnok fordi hun var noget bøvlet at have med at gøre, og ikke rigtig var stemt for at gifte sig.

Som romanen skrider frem bliver grænserne mellem hovedpersonen og spøgelset Celestine mere og mere udviskede. Hovedpersonen drømmer om at opsluge Celestine, og hun synker gradvist længere og længere ind i et ret forstyrret og abstrakt indre univers. Ligesom i den rodede barndom står hun isoleret – også fra sin apatiske (og utro) kæreste.

Olga Ravn har i sin spøgelseshistorie trukket tungt på både historiske kilder (indemuringen af Celestine Mariann de Bayonne Gyldenstierne på Dragsholm Slot) og – må man formode – på sin egen opvækst i en skilsmissefamilie. Romanens gennemgående tema er svigt – særligt forældrenes, hvad enten det udmønter sig i en konstant udskiftning af familie eller den mere håndfaste (og fatale) variant med mursten og mørtel.

Bogen er Olga Ravns debut som romanforfatter. Hun har tidligere (i 2012) udgivet den meget roste digtsamling, Jeg æder mig selv som lyng, og digterbaggrunden fornægter sig ikke. Celestine er fortættet. Fuld af koncentrerede spontane sanseindtryk og associationer. Her fortælles med farver, smag og følelser.

Bogen er en slags konfekt-litteratur – ekstremt kondenseret, nysgerrig og sansende – og kan med fordel indtages i mindre bidder, hvis man som læser ikke skal udmattes af alle de litterære kalorier!

Olga Ravn, Celestine fra forlaget Gyldendal.

BONUS: Læs en snas af bogen her (hvis du tør).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *