Kulturformidler Thomas Tiedje har læst Daniel Dalgaards autofiktive roman Vulkanø om det moderne faderskab, og trods 20 års aldersforskel på ham og forfatteren spejler han sig i behovet for at navigere i familielivets far-vande uden rollemodel.
❤️❤️❤️❤️❤️
Det blev den sidste sommer, vi var sammen som familie. Vi ferierede på Bornholm og skulle ud og cykle. Min søn, der på det tidspunkt var 10 år, ville ikke med og brokkede sig højlydt over udsigterne til familiær kvalitetstid på to hjul. Hans utilfredshed fortsatte hele vejen ud af Rønne, og langsomt, men sikkert mærkede jeg irritationen og vreden vælde op i mig. Ved et pitstop udenfor byen, på afstand af børnenes mor og vores datter, trak jeg ham til side og gav ham en voldsom, verbal røffel, i hvad jeg følte var en evighed. Ud kom måneders indestængte vrede og frustration. Vrede over min søns utaknemmelige væsen, vrede over nok en mismodig, dansk sommer, over en familie der var ved at falde fra hinanden, og over min egen utilstrækkelighed som mand og far.
Fædrenes vrede
Jeg begynder her, fordi der er flere ting i Daniel Dalgaards følsomme og skarpe autofiktion, Vulkanø, jeg kan spejle mig i, selvom han er næsten tyve år yngre end jeg. For i en tid, hvor jeg oplever, at familiefædre er mere nærværende end nogensinde, er der noget, som består:
Der er vreden, der kan ulme som en vulkan. Der er den problematiske transformation fra frihedshungrende barn og ung mand til rollen som ansvarsfuld far og autoritet. Og der er det faktum, at vores egne fædre ikke har været de bedste forbilleder, når vi famlende begav os ud i faderskabet.
Det er det, Daniel Dalgaard skriver frem i Vulkanø, og som aktualiseres i løbet af den måned, han ferierer med kæresten Stine og deres to børn på et og fem år på Tenerife.
Vreden oplever Daniel Dalgaard, når han til stadighed føler sig udfordret af sin ældste søn – når de skal spise ude mellem plastikborde og stole, blandt talløse turister, i middagsheden og i øens vandlande. Han rusker sønnen, hidser sig op og føler, han er aldeles alene i verden med frustrationen over sønnens opførsel. Bagefter skammer han sig over sin “middelalderlige måde at opdrage på” og ser sig selv i det lille, hjælpeløse menneske, sønnen er. Det er samme vrede, som var udgangspunktet for Alex Schulmans biografiske roman Brænd mine breve, men hvor vreden hos Schulman forbliver et anslag til et større historisk familiedrama, følger Dalgaard sin vrede til dørs og giver sit bud på, hvorfra den kommer.
Det får ham til at mindes flere episoder, hvor han selv var offer for sin fars vrede. Hvor drengen Daniel blev skældt huden fuld, hevet i arme og ører, latterliggjort og udskammet. Hver gang var tavsheden i familien monumental, og fra følelsen af en grundlæggende uretfærdighed, der passerer og ikke italesættes, satte vreden og bitterheden sig fast. En vrede, som Daniel nu lader gå ud over sin egen søn, og således kan det negative mønster fortsætte.
Rundforvirrede og triggede
Dette dilemma og skift i identifikation, fra offer til bøddel, fra søn til far, beskriver Daniel Dalgaard eminent. Hans ærlighed og sårbarhed er slående; forståelsen af, at selvom vi som mænd virkelig prøver at gøre det godt, kan tråde til barndommen trigge sindet, ubearbejdet bagage kommer for en dag, og det at man som nyslået far kan blive rundforvirret af egne, andres og kulturskabte forventninger og forestillinger til faderrollen.
Et sted skriver han, at:
“Vi vil gerne være fædre for vores børn på en anden måde, end vores egne fædre var. Vi har hver vores ting, vi vil ikke vil gøre fejl, vi vil ikke gentage uvaner, vi vil ikke vil give videre, men hvad er det så, vi vil?”
Behovet for at gøre det bedre og anderledes end sin egen far har Daniel Dalgaard tilfælles med denne signatur og mange mænd i min generation. Som børn oplevede vi fædre, der var fraværende eller skældte ud. Nærvær og kærlighed fik vi mestendels fra vores mødre. Det var også vores mødre, der fortalte os om, hvordan mænd var, og hvordan vi selv blev mænd. Og det var dem, der opdrog os i skole og institution.
Uden en sund, maskulin erfaringsmodel blev mødet med faderskabet derfor en brat opvågning for mange af os. For hvordan bliver du en god far, når dit faderlige forbillede er forvrænget, når din maskulinitet er decimeret, og du ikke ved, hvad du vil?
Kriser, der forløser
Jeg skulle gennem en skilsmisse, førend jeg forstod, at min rolle som far ikke bestod i at se mig selv i modsætning til min egen far. Så længe jeg klamrede mig til den overbevisning, var jeg stadig et uselvstændigt sted. Jeg måtte finde min vej som far, som søn og mand.
I Vulkanø er det faderens 60 års-dag, der gør, at Daniel Dalgaard begynder at slippe vreden og offermentaliteten og byder nærværet og ømheden velkommen. Sønnen skriver en tale til sin far, som er et selvopgør, et opgør med faderen og med idealet om “den gode far”. Men også en tale, der er forsonlig og rækker ud, for nu forstår Daniel, at der er forskel på generationer af fædre. At han må frigøre sig fra den mentale arv.
Anbefalet til alle fædre og sønner
Vulkanø er også en fortælling om en til tider strabadserende ferie på forskellige lokationer på Tenerife, uforudsete hændelser, og etnografiske passager om øen og dens mere smagløse turistattraktioner. Men det er analysen af det moderne faderskab og de komplekser, det kan medføre, der er bogens store force.
Daniel Dalgaard debuterede som romanforfatter i 2021 med den oversete Sfinx om en række menneskeskæbner på et strandhotel i Thailand forud for tsunamien i 2004.
Med Vulkanø ser det ud til, han får sit store gennembrud. Bogen anbefales til alle fædre, sønner og kommende fædre.
Vulkanø af Daniel Dalgaard er udgivet på forlaget Gutkind.
Bogen er venligst tilsendt af forlaget.