Ungdoms-anmeldelse: Tre gode teenage-dagbøger

4 pr. ark den 06-02-14 kl. 23.50 #3

Boglivs ungdomsanmelder, Anna Katarina Smit Hinge, får ikke selv skrevet dagbog så tit, da hun har mere end rigeligt at gøre med lektier og andre skriblerier. Men hun elsker at læse andres dagbøger – de fiktive, altså! Her anbefaler hun tre gode dagbøger om og for 12-16-årige.

1. Den om problemerne

Astrids dagbog

I de fleste skilsmissebøger vil børnene have forældrene sammen igen. Astrid har det omvendt – hun vil have sin far for sig selv.

Astrids mor vender tilbage til familien efter flere år i New York. Imens Astrid kæmper med veninde- og drengeproblemer, prøver hun også at få sin mor til at holde sig væk fra hendes far. Bogen behandler temaet om skilsmisse på en sjov og anderledes måde, idet Astrid faktisk ikke vil have hendes forældre til at være sammen igen og ikke helt kan finde ud af, om hun vil være venner med mor igen, nu hvor hun har været så lang tid væk.

Astrids Dagbog – fingrene væk!, Louise Urth Olsen, Gyldendals Forlag, kan fanges her

2. Den sjove

9788711410875

Et ungdomsdilemma, der aldrig går af mode: Øv, min bedste ven har fået en kæreste!

Bogen er det 9. bind i den populære serie om helt almindelige Emmy fra Karleager, som skriver alle sine oplevelser og tanker ned i en dagbog. Denne gang handler det om de første skræmmende terminsprøver og bedsteveninden, Kit, der har fået en kæreste og ikke har lige så meget tid til Emmy. Jeg har nu fulgt Emmy i mange år, selv om jeg efterhånden er lidt uden for aldersgruppen. Men der er bare et eller andet ved bøgerne, der får én til at føle sig hjemme i alle Emmys tanker og følelser og hendes helt almindelige hverdagsunivers.

Emmy – kære Kit, din kæreste lugter af fisketis, Mette Finderup, Carlsens forlag, kan fanges her

3. Den klassiske

Anne Frank

Lille Anne Frank bevægede hele verden med sin dagbog. Det gør hun stadig.

Anne Franks tragiske fortælling om livet som jødisk barn på flugt fra nazisterne under Anden Verdenskrig. Det er nu 70 år siden, Anne Frank fik sin første dagbog på sin 13-års fødselsdag, men historien forbliver stadigvæk relevant. Fortællingen om et barns inderste tanker og følelser i total isolation under krigen er noget, der allerede har rørt mange mennesker. Og det rørte også mig, da jeg for et par år siden stod i hendes hus i Holland overvældet af følelser omkring den uskyldige familie, der endte i en koncentrationslejr. Anne Franks far, Otto, overlevede krigen og udgav dagbøgerne efter Annes ønske, men udelod nogle passager af hensyn til hans hustru og familiens minde. I denne jubilæumsudgave er passagerne inkluderet og skaber et endnu dybere indblik i Annes Franks liv.

Anne Franks dagbog, Anne Frank, Lindhardt og Ringhof

One thought on “Ungdoms-anmeldelse: Tre gode teenage-dagbøger

1. Pingback: “på en anderledes og sjov måde” | ASTRIDS DAGBOG